Rozhovor: Jak může Védská meditace pomoci ve sportu?

 

Rozhovor: Jak může Védská meditace pomoci ve sportu?

10. 2. 2021 233×
Rozhovory

Tomáš Reinbergr

Měli by se sportovci zaměřovat nejen na výkon, ale i relax? Jaké jsou výhody meditace pro sportovce? A proč si zvolit právě Védskou meditaci? Přečtěte si náš rozhovor s učitelem Védské meditace Tomášem Reinbergrem a dozvíte se víc.

Tomáš Reinbergr je zakladatel VAŠÍ LIGY. VAŠE LIGA je největší amatérská liga v České republice. Funguje tak, že si vyberete sport, který chcete hrát a VAŠE LIGA vám zajistí zápasy se čtyřmi rovnocennými soupeři měsíčně.

Tomáš je zároveň učitel jógy, kouč a učitel Védské meditace. Pomocí vědomého sportu pomáhá sportovcům odhalit jejich potenciál a dosahovat lepších výsledků.

Jste učitelem Védské meditace. Jak jste se k tomu dostal?

Zúčastnil jsem se 10denního kurzu Vipassany vedeného thajským mnichem. Měli jsme střídat pomalou chůzi a sezení, nic nečíst, s nikým se nebavit a vydržet to celých 12 hodin denně. Bylo to nekonečné. Chtěl jsem odjet každý den. Pátý den se ale něco změnilo. Mysl se najednou zklidnila a ve mně se rozhostil nádherný klid a prázdno. Po kurzu ovšem tento stav zmizel. Techniku pro mě bylo hrozně náročné praktikovat v běžném životě.

Po nějakém čase jsem se ocitl na kurzu Védské meditace u australského učitele. Hned při prvních dvaceti minutách jsem prožil podobný stav jako předtím po pěti dnech. Bez velkého úsilí, v příjemném sedu s opřenými zády. Byl jsem opravdu fascinován. Od té doby jsem tuto techniku neopustil. Postupně jsem začal šířit tuto meditaci dál.

Nakonec jsem se stal sám učitelem. Rád bych všem ukázal, že meditace může být snadná. Védská meditace je určená pro sportovně založené lidi, aby mohli být ještě aktivnější. Ne pro mnichy. Je to praktická technika, která se dá dělat i v tramvaji. 

Proč by se podle Vás měli sportovci zaměřovat i na duševní stránku a neměli by ji zanedbávat?

Sám hodně sportuji, občas i extrémně. Běhám ultramaratony, tedy někdy i přes 100 km za jeden den. Meditace je můj tajný recept, abych zůstal zdravý a mohl tyto závody dokončit.

Do mých kurzů meditace sportovci přicházejí často. Meditace je hluboký odpočinek, při kterém si odpočineme více než při spánku. Za 20 minut doplníme více energie, než kdybychom 20 minut spali. A to se nám může při sportu hodit. Můžeme tak rychle nabrat sílu v krátkých pauzách mezi tréninky či zápasy.

meditace

Proč ze všech meditačních technik vybrat právě Védskou meditaci?

Podle mě všechny meditační techniky vedou ke stejnému cíli. Ke zpomalení metabolismu, odplavení stresu a načerpání klidu a energie. Snažíme se přiblížit stavu bez myšlenek. Každá technika na to jde ovšem trochu jinak a jsou různě náročné. Záleží na člověku, co mu sedí nejvíce.

Jsou techniky, které nejprve přes soustředění a velkou snahu trénují mysl k jedno bodovosti, díky níž se poté mysl dokáže zklidnit či vypnout. Tyto techniky mohou být hodně náročné. Bolí to. Pokud člověk vydrží, přinese to své ovoce. Problém ale je, že hodně lidí nevydrží. Změny a pozitivní prožitky totiž mohou být vidět až po několika týdnech. Tam se dostanou jen ti s velkou disciplínou a motivací.

U Védské meditace je o jiné, nepoužíváme soustředění ani snahu. Čím méně se budeme usilovně snažit, tím lépe to bude fungovat. Jen se lehce vracíme k mantře. Při Védské meditaci se již během několika minut zklidní frekvence tepu, dechu a zklidní se i mysl. Bez úsilí.

Když jsem po mé první Védské meditaci po dvaceti minutách otevřel oči, cítil jsem se osvěžený. Připadalo mi to jako jen pět minut. Takové prožitky mají mí studenti často. Říkají: „Kde sem to byl? Necítil jsem svoje tělo. Chci tam znovu.“ Z takových reakcí mám obrovskou radost. Jeden z důvodů, proč učím právě tuto techniku, je vedle praktičnosti právě ten okamžitý efekt.

Jak Védská meditace funguje? Jak se ji můžeme naučit?

Védská meditace pochází ze staré indické Védské civilizace. Předávali si ji učitelé meditace již po tisíce let. Já stojím na konci této linie učitelů a cítím velkou pokoru a vděčnost, že jsem se k této moudrosti dostal a můžu ji šířit dál. Tato tradice klade důraz na osobní a ústní předání techniky. Také je u ní důležitá přímá zpětná vazba od studentů, aby učitel mohl reagovat na specifické prožitky každého jednotlivce. Vše vysvětlil a případně upravil instrukce pro speciální situace.

U Védské meditace se místo dechu používá mantra. Platí u ní ale stejné principy jako u dechu, to znamená: na nic netlačíme, nic konkrétního nechceme a bereme vše tak, jak to přichází. Učitel dá každému studentovi jeho osobní mantru, která nejvíce sedí jeho temperamentu. Tuto mantru si v duchu myslíme, nijak ji nezpíváme, ani nahlas nevyslovujeme. Mantra nás zabaví a vede naši mysl i tělo k rychlému a hlubokému zklidnění.

Tuto techniku učím na systematickém kurzu v Praze, který trvá 4 večery. Koná se většinou od neděle do středy a učíme se každý večer 2 hodiny.

Jak často by se měla praktikovat?

Védská meditace má největší přínos, když meditujeme dvakrát denně, ideálně 20 minut. Jednou před snídaní, jednou někdy odpoledne před večeří. Takto zajistíme rovnováhy aktivity a pasivity, nabití energie a vybití energie, hlubokého odpočinku a uspokojující aktivity.

Ráno se ponoříme do meditace, kde se nabijeme energií, klidem a vnitřní spokojeností. Poté v průběhu dopoledne a odpoledne z tohoto zklidnění těžíme, naše smysly jsou svěžejší, naše akce účinnější. Když energii vybijeme a jsme unaveni, zameditujeme si. Tím se zbavíme nabraného stresu, únavy. Dodáme si tak více svěžesti pro večerní aktivity – ať už je to sport, péče o rodinu, práce či cokoli dalšího.

Ne vždy stihneme meditaci dvakrát denně. Nebuďte na sebe za to naštvaní, meditace i jednou denně nebo dokonce jednou za týden je stále lepší než žádná meditace. Víc než dvakrát ji nepraktikujte. Při větším množství se může uvolnit více stresu. My chceme stres vyplavit ven, jemně a postupně. Pokud bychom uvolnili stresu moc, můžeme mít stejné prožitky (podrážděnost, kolísání nálad, iracionální rozhodnutí), jako když do nás stres vstupoval.

S čím může védská meditace pomoci ve sportu?

Meditace nám zrychlí reakci, zvýší koordinaci mysli a těla a odstraní mnohem rychleji stres způsobený sportem. Díky hlubokému zklidnění zrychluje regeneraci, odplavení metabolitů a návrat tepovky do klidového režimu.

Z dlouhodobého pohledu nám meditace může snížit hladinu bazálního metabolismu. V průběhu dne se nám zpomalí tepová frekvence, zklidní dech. A to se nám může při sportu, obzvláště u vytrvalostního, hodit. Fungujeme pak úsporněji. V neposlední řadě meditace rozvíjí také citlivost, vnímání vlastního těla. Díky tomu můžeme nejen lépe ovládat náš pohyb, ale také jemněji cítit, co a kde v těle nefunguje optimálně. Reagujeme potom mnohem rychleji a upravíme pohyb dřív, než přijde zranění.

Chcete se i vy naučit snadnou techniku meditace, která vám ve sportu může velmi pomoci?  Podívejte se na Tomášův profil zde a kontaktujte jej.

Dejte nám vědět, pokud se vám rozhovor líbí!

Chcete začít sportovat? Najděte trenéra a dejte stop výmluvám.

Najít trenéra
Odebírejte náš newsletter!

Zadejte vaší e-mailovou adresu a my vás budeme průběžně informovat o novinkách ze světa refcoach.