Adrenalin ve sportu: Jak překonat strach a využít jej ve svůj prospěch

 

Adrenalin ve sportu: Jak překonat strach a využít jej ve svůj prospěch

11. 1. 2022 601×
Rozhovory

Adrenalin se na našem těle projevuje různými způsoby. Někdo jej vyhledává, jiný se mu snaží zuby nehty vyhnout. Vypořádat se s návalem adrenalinu nám ale pomůže překonat strach i vlastní limity. Jaký má adrenalin vliv na naši psychiku a jak souvisí se sportovním výkonem? Nejen na to jsme se v dnešním rozhovoru zeptali bývalého kaskadéra Honzy Horáka. 

Kdo je Jan Horák?

Jan Horák je vysloužilý kaskadér, trenér cross-fitu i instruktor bojových umění. Ve svém životě získal mnoho sportovních zkušeností, absolvoval akreditované kurzy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v oblasti fitness a TRX a zkoumal vliv adrenalinu na sportovní výkony

Před pár lety jste ho mohli zahlédnout ve filmech jako kaskadéra s přezdívkou Fire Man a dodnes se prohání na amatérských motokrosových okruzích. Své zkušenosti a znalosti získané z terénu i kurzů využívá ve sportovní psychologii i tréninku cross-fitu nebo Krav maga.

Jan Horák
Jan Horák: Bývalý kaskadér, který dnes pracuje s psychikou sportovců

Působil jste jako kaskadér a nyní jste psychologický poradce pro sportovce. Jak jste se k takovému povolání dostal?

V roce 2006 jsem jezdil po Praze historickými vozy a pracoval jako průvodce. V tu chvíli přišla nabídka stát se členem kaskadérského týmu a odjet na šest měsíců do zahraničí. Bez váhání jsem po ní skočil! Kaskadérem chce být přece každý kluk, stejně jako kosmonautem nebo pilotem. 

Studium psychologie sportu ve spojení s adrenalinem přišlo o pár let později. Byl jsem starší, klidnější a začal mít problém právě s adrenalinem.

Proč se problém s adrenalinem najednou objevil? A co si pod tím vlastně máme představit?

Adrenalin působí v těle třemi různými způsoby, ne vždy ve prospěch výkonu.

  1. Umožní vám okamžitou reakci a téměř nadlidský výkon.
  2. Zamrznete, znehybníte, nebudete schopni reakce a můžete i omdlít.
  3. Trénovaní sportovci zpomalí a nejsou schopni adekvátních reakcí na podněty.

Jak jsem již zmiňoval, problém se u mě objevil s věkem. Adrenalin se začal projevovat třetím způsobem, konkrétně v bojových sportech. Jakmile jsem vlezl do ringu, nebyl jsem schopný pomalu ničeho.

Mimo ring ve sparingu, ať už šlo o box, Krav maga, MMA, či aikido, bylo vše v pořádku. Jakmile šlo ale o zápas, body, výhru… Nešlo to. O patnáct let mladší kamarád měl ale úplně stejný problém. Mimo ring boxoval jako Ali, na zápasech jako absolutní nýmand. Tak jsem se začal zamýšlet nad důvodem.

Adrenalin box
Adrenalin může ve sportu pomoci, ale také uškodit. Je potřeba umět s ním pracovat.

Adrenalinové sporty jsou velmi oblíbené. Jaké jsou hlavní důvody toho, že lidé chtějí prožívat adrenalin?

Konkrétní důvody se u lidí liší, ale všeobecně platí, že vyhledávají neobvyklý zážitek. Například když si skočíte bungee jumping na dovolené před rodinou či kamarády. Buď vás to uchvátí nebo už to nikdy nebudete chtít zažít.

Další důvody jsou překonávání strachu, odhodlání a touha zažít něco jedinečného, například splněný sen o seskoku padákem v tandemu.

Pak jsou mezi námi tací, kteří vyhledávají adrenalin neustále. Zkouší nové adrenalinové sporty, až si najdou jeden, u kterého zůstanou. Obvykle spíše kombinaci několika, které střídají podle sezóny.

Co se v našem těle děje, když prožíváme adrenalinový zážitek?

Velmi záleží, zda se jedná pasivní nebo aktivní zážitek. Pasivní adrenalinový zážitek je třeba zmiňovaný bungee jumping. Adrenalin se na těle projevuje euforií, třesotem rukou, vysokým tepem i zastaveným dechem. Je to horská dráha návalů štěstí a strachu. Můžete dokonce přestat ovládat i jisté partie těla.

U aktivního zážitku je to jiné. Neustále musíte pracovat, vaše tělo dlouhou dobu vyplavuje a odbourává adrenalin jako na houpačce a zažíváte obrovskou fyzickou námahu. Jde například o rychlé lyžování nebo okruhové ježdění na motorce, abych mluvil z praxe.

Musíte fungovat na 110 %. Reagovat na povrch po kterém jedete, vítr, vyhodnocovat zatáčky, vysednutí ze sedačky. V maximální rychlosti najíždíte do zatáček, střídáte brzdu, plyn, náklon, zpět do maximální rychlosti…

To už mozek funguje jako počítač. Pro představu, bavíme se tady o velkém okruhu v Brně, kde je maximálka na rovince 300 km/h, do zatáčky najíždíte mezi 140 a 170 km/h. Výjezd na šikanou na horizontu (to je když přecházíte z plného náklonu na jednu stranu do plného náklonu na stranu druhou) je až 265 km/h… To je pak maso!

Aktivní adrenalinový zážitek
Aktivní adrenalinový zážitek vyžaduje, aby tělo pracovalo na 110 %

Liší se míra adrenalinu v různých sportech? Na čem závisí?

Z mého pohledu se míra adrenalinu liší v připravenosti jedince po psychické stránce. Když jako profesionál skáčete stoličku*, poprvé to pro vás bude největší nálož adrenalinu, kterou poznáte. Všechno se odehraje v pár vteřinách, některé pasáže si ani nebudete pamatovat, ze zážitku se budete vzpamatovávat 30 minut a ještě hodinu se vám budou třást kolena. 

Ale když stoličku budete opakovat 5x týdně, začnete vstřebávat adrenalin a tím i čas. Už to nebude taková bomba a budete mít pomalu čas si zavolat pizzu. Při devadesátém pokusu to už bude sranda. Budete mít jen trochu strach.

*Pozn. redakce: Stolička je označení kaskadérského triku. Jedná se o desku 30×30 cm na nohách dlouhých kolem dvou metrů. Kaskadér se na stoličku postaví nebo provede stojku a proti němu se rozjede auto v rychlosti 60 km/h. Jeho cílem je ze stoličky bezpečně seskočit a dopadnout na nohy. Kdyby vám takový adrenalin nestačil, můžete ji navíc obalit slámou, polít benzínem a zapálit. 

Když už mluvíte o strachu, lidé ho často prožívají i ve sportu. Dá se s ním naučit pracovat? Lze se například tréninkem zbavit strachu úplně?

Strach budete mít vždycky, je nedílnou součástí naší psychiky. Někdy je větší, jindy menší. U mě ale končí v momentě, kdy se rozhodnu k činu. Pak nastává absolutní soustředění na daný výkon. Na všechno zapomenu a řeším jen momentální okamžik.

Trénink je alfa a omega, čím víc, tím líp. Jak se říká, opakování matka moudrosti. Přirozený strach se zmírňuje a ustupuje ruku v ruce se získáváním sebejistoty a růstem sebedůvěry. Při samotné akci najednou zmizí, pak už zůstává jen prožitek.

Nastíníte nám nějaké techniky zvládání stresu a strachu?

Musí se pracovat krůček po krůčku. V nastavování obtížnosti, překonávání sebe samého a tím i budování sebevědomí po psychické stránce. Techniky se se liší podle cíle, který máme. Seznam by byl dlouhý, ale konkrétní postup je vždy individuální

Například ve filmu se na jeden záběr jinak připravují herci a kaskadéři. Představte si uhoření bez dabléra. Herec je přímo u ohně, je z toho extrémně nervózní a natáčení neprobíhá, jak má. Je to prostě jinak než u kaskadéra, který s ohněm pracuje, zná všechna pravidla a ví, jak se oheň chová.

Boj se strachem je závod na dlouhou trať
Boj se strachem je závod na dlouhou trať

Je adrenalin něco, na čem můžeme pracovat sami nebo je lepší se svěřit do rukou odborníka?

S adrenalinem můžete pracovat sami, metodou pokus-omyl a se spoustou chyb. Jak už to tak ale bývá, postup je mnohem pomalejší než s odborníkem. Průprava v chování psychiky a paniky v nečekaný okamžik je někdy i otázkou vlastního zdraví nebo života. To je know how, které vám kouč předává.

Na koho se můžeme obrátit, když chceme pracovat se svou psychikou ve sportu? Jaké máme možnosti?

Můžete se obrátit na psychologického poradce ve sportu. Poskytujeme lekce zaměřené na individuální požadavky klienta. Sestavíme podle nich koncept, program v několika úrovních. Jde o jedno až pět navazujících setkání v rozsahu jedné až tří hodin, ideálně v jednom týdnu. Výjimkou ale nejsou ani celodenní přípravné programy. 

Tip: Vhodného trenéra psychologie můžete najít i u nás na refcoachi.

Chcete začít sportovat? Najděte trenéra a dejte stop výmluvám.

Najít trenéra
Odebírejte náš newsletter!

Zadejte vaší e-mailovou adresu a my vás budeme průběžně informovat o novinkách ze světa refcoach.