Plavání: Jak se vyhnout chybám a naučit se správně plavat

 

Plavání: Jak se vyhnout chybám a naučit se správně plavat

13. 7. 2022 144×
Rozhovory, Tipy na sportování

Plavání je skvělý sport pro všechny věkové kategorie. Má nespočet benefitů pro fyzické i psychické zdraví a mohou se mu věnovat i lidé se zdravotním postižením, těhotné ženy nebo děti. Mnoho z nás ale neplave správně nebo se vody bojí. Nejen o možnostech nápravy jsme si popovídali v dnešním rozhovoru s trenérem plavání Tomášem Salingerem.

Kdo je Tomáš Salinger? 

Tomáš Salinger je trenér plavání, založil plaveckou školu Happy Swim® a vytvořil vlastní metodický systém výuky plavání. Trénování plavců se naplno začal věnovat v roce 2006, zejména díky možnosti osm let vyučovat na sportovní základní škole vybavené bazénem.

V Happy Swim se, jak název napovídá, soustředí na šťastné plavce. Přestože takzvané „hození do vody“ u rybníka mnozí stále považují za možnou metoduna mnohé zafungovalo, plavání lze učit s respektem a budováním lásky k tomuto úžasnému pohybu. Nevybudujete si tak špatné návyky nebo strach z vody. 

Trenér plavání Tomáš Salinger
Tomáš působí jako trenér plavání naplno již od roku 2006, založil plaveckou školu a vytvořil vlastní metodický systém výuky plavání

Na co se specializujete ve vaší plavecké škole?

V plavecké škole Happy Swim klademe důraz na doručování odborně správných informací empaticky, trpělivě a lidsky. Věnujeme se všem výkonnostním úrovním, od úplných začátečníků až po profesionály, malým dětem i dospělým. 

Například pro školky přinášíme komplexní řešení výuky plavání. Využíváme vlastní vizuální podklady a vedeme vlastní skupinové lekce pro děti i dospělé. Věnujeme se intenzivně i individuálním lekcím plavání, kde pracujeme s úplnými neplavci až po zkušené plavce. 

V individuálních lekcích používáme speciální rádio, díky kterému plavce okamžitě opravujeme a navádíme a lekce jsou tak nesmírně efektivní. Často a rádi využíváme video – nejen pro okamžitou zpětnou vazbu, pro ukázku vzorového provedení, ale i jako komplexní videoanalýzu. 

Na rozdíl od mnoha jiných zemí ve světě se plavat učíme i na základní škole. Přesto má v dospělosti mnoho lidí problém uplavat pár bazénů. Čím to podle vás je?

Ano v rámci českého kurikula je stanoveno, že každý žák prvního stupně by měl projít půlročním kurzem plavání, což opravdu ve světě není obvyklé. Považuji to za velmi důležitou a pozitivní věc. Otázkou pak ale je, jaké mají instruktoři v reálu podmínky pro kvalitní výuku – zda není ve skupině příliš mnoho dětí, zda jsou lekce dostatečné dlouhé atd. 

Také se stále častěji setkávám s modelem, že jsou lekce místo půlročního kurzu nahrazovány např. týdenním kurzem. Děti jsou během jednoho dne více hodin ve vodě, aby byly splněny hodiny s menším organizačním zásahem do školního roku. 

Osobně to ale z didaktického hlediska nepovažuji za příliš vhodné. Mám za to, že ideální je pro děti, které se sice nechtějí věnovat závodnímu plavání, ale chtějí správně plavat a bezpečně dovádět ve vodě, kombinovat povinné kurzy ještě s lekcemi plavání ve svém volném čase. Ideálně pár let, aby měly prostor se vše dostatečně naučit.

V bazénu často vidím plavce, zejména dámy, jak drží při plavání hlavu nad vodou. To asi není úplně správně, že?

Určitě zatím na českých bazénech stále převažuje „paní radová“ – tj. plavecký způsob prsa bez výdechu pod hladinu. Tato poloha ovšem velmi přetěžuje krční a bederní páteř a eliminuje benefity plavání. 

Velmi často vidím plavkyně, které si při plavání dokonce dokážou i povídat. Sice to chápu, ale pokud takto plavou třeba hodinu, může to vést ke zdravotním obtížím. 

Jednoduchá rada pro rychlou nápravu při plavání způsobem prsa je pořídit si plavecké brýle, nebát se vydechnout dlouze do vody a podržet ruce vpředu pro dostatečné vysplývaní. Obecně platí, že na záda je pak velmi vhodný znak. Varianta soupaž (záběr oběma pažemi současně, přenos propnutých paží), z kondičního hlediska je to kraul. 

Jaké další chyby Češi v plavání nejvíce dělají?

Při kraulu vidím často hlavu vysoko nad hladinou. To způsobuje nedostatečnýnedostatčný „streamline“. Poloha těla není vodorovná, nohy klesají ke dnu a plavec vytváří velký odpor a hodně se namáhá. Nápravou je snaha o zatlačení hlavy pod hladinu při výdechu, zpevnění a zatnutí hýždí při kopu. Prokopnete občas hladinu? Ležíte ve vodě o dost líp! 

Z dalších chyb bych mohl jmenovat například nedostatečný výdech, slabý a neefektivní úchop vody nebo brzké založení ruky u hlavy při kraulu a záběr přes středovou osu. 

Možná trochu jiná, ale důležitá kapitola je chování na bazénu. Bylo by prima, kdyby každý plavec respektoval pravidla plavání v dráze a celkově aby se plavci chovali při plavání k sobě ohleduplně. Jako je tomu například na sjezdovkách…

Plavání v dráze
Zbavte se jedné z nejčastějších chyb při plavání způsobem prsa: Pořiďte si plavecké brýle, nebojte se ponořit hlavu a vydechnout pod vodu a podržte ruce pro dostatečné vysplývání

Chodí k vám i dospělí, kteří jsou úplní neplavci? Jak potom trénink probíhá?

Ano, chodí k nám takoví plavci často a rádi. Mě osobně to možná baví ještě trochu víc, než práce s pokročilými plavci. Trénink neplavce nezačíná ve vodě. V první řadě po telefonickém nebo mailovém kontaktu se s klientem v klidu sejdeme. První lekci pak zahájíme cca 15minutovým rozhovorem. 

Ten slouží k tomu, aby se náš trenér klientovi představil a probral s ním důvody, proč se zatím k plavání nedostal. Je pro nás hodně důležité tohle vědět, snadněji pak s klientem pracujeme. 

Další důležitou věcí při rozhovoru je představení klientovi, co ho čeká. Vysvětlení proč a jak budeme postupovat v klidu podle naší metodiky a ujištění že není třeba se ničeho obávat. K tomu také využíváme přímo při rozhovoru a na bazéně naše ukázková videa, která jsme si natočili s profesionální plavkyní. Klient tak má přesnou představu, co jej čeká, což samo o sobě mírní případné obavy. 

Po rozhovoru následuje přesun na bazén, krátký strečink a pak jdeme do vody. Naprosto zásadní je pro nás, že začátečníky vždy učíme z vody. To považujeme za rozhodující didaktický prvek – pokud k nám přijde klient dokonce s negativní zkušeností z dětství nebo přímo s fobií, jiná možnost pro úspěšný posun ani neexistuje. 

Pokud máte plavce, který zatím neponoří hlavu a nevydechne pod vodou či má obavy si lehnout na hladinu, těžko může fungovat, pokud se nad něj rozkročíte na břehu a vykřikuje pokyny. Toto platí jak u dospělých, tak u dětí, kterým vše vysvětlujeme jazykem odpovídajícím jejich věku, za využití vlastních obrázkových podkladů.

Tip: Více o tom, jak v Happy Swim učí se můžete dozvědět přímo na webu plavecké školy

Když zvládám dobře plavat například prsa, mám důvod učit se další způsoby?

Určitě – málokdy se o tom mluví, ale opravdu správně technicky zaplavaná prsa jsou nejobtížnější způsob. Naproti tomu kraul je nejrychlejší a umožňuje uplavat největší vzdálenost. Spolu se znakem jsou to nejzdravější a nejpřínosnější plavecké způsoby.

U kraulu nebo znaku je totiž plavec ve vodorovné poloze a zatěžuje všechny svaly víceméně rovnoměrně. U znaku páteři uleví, byť je občas špatně proveditelný tím, že člověk nevidí, kam plave. 

Tolika „mýty opředený“ způsob motýlek je také prima – nejen na předvádění se na bazénu. Je to sice fyzicky nejnáročnější způsob, technicky oproti správně zaplavenému způsobu prsa je ale paradoxně jednodušší. Zde se opravdu vyplatí vyhledat radu trenéra, většina samouků jej plave nesprávně.

Dobrou volbou jsou opět služby některé z plaveckých škol – například my máme velmi oblíbené skupinové lekce ve večerních hodinách. Stejnou měrou k nám ale chodí plavci, kteří volí individuální lekce plavání. Přijdou si k nám pro správné informace a pak si ve svém volném čase trénují vše, co se naučili. 

Aby nesklouzávali do nesprávných provedení, máme pro ně připravenou 24/7 metodickou podporu. Desítky plaveckých videí, kompenzačních a kondičních cvičení, stejně jako vzorové strečinky, tipy, triky a mnoho dalšího. Vše pohromadě v našem rozhraní Happy Swim® Pool

Plavec má pak jistotu, že si vše potřebné může připomenout, na další společné lekci naši trenéři zkontrolují správnost naučeného a připraví plavci nová cvičení. Takové lekce jsou skvělé pro svůj poměr cena / výkon a vlastně většina plavců tak s námi pokračuje a plavou několik let. 

Naučte se správně plavat prsa, kraul a motýlek – společně jsou to nejzdravější a nejpřínosnější plavecké způsoby

Doporučil byste plavcům kompenzační a podpůrná cvičená, která jim pomohou plavat rychleji a déle?

Ano, i u plavání se doporučuje provést strečink před i po aktivitě – opět s ohledem na zdravotní stav, cíle tréninku či další specifika. Trenér by měl být schopen poradit a vybrat z palety statického a dynamického strečinku tak, aby byl ušitý plavci přímo na míru.

Kromě základního protažení velkých svalových skupin jsou mezi zkušenějšími plavci oblíbené i švihové varianty strečinku. Vřele doporučujeme tuto formu protažení nepodřizovat pouze době plaveckého tréninku, ale zařadit je i do každodenního života. 

Správné provedení plavecké techniky je totiž často závislé na dostatečném rozsahu a nemusím asi příliš popisovat rozdíl mezi plavcem, který má sedavé zaměstnání a plavkyní, která se ve volném čase věnuje třeba józe. Právě proto máme opět desítky videí na kompenzační a posilovací cviky, stejně jako strečink a nastavitelné tréninkové plány v rozhraní Happy Swim® Pool.

Někteří mí známí neplavou, protože mají z vody respekt, zejména z moře nebo oceánu. Na čem byste jim doporučil pracovat? Pomohou jim hodiny plavání?

Tomu rozumím, plavání na otevřené vodě, jak u nás v řece nebo v rybníce, tak na moři, má svá specifika a rizika. Základem pro plavání na otevřené vodě je tak být dobrým plavcem. Uplavat 200 m bez viditelných známek vyčerpání je u nás nastavená obecná definice plavce, ale podle mého opravdu nestačí.

Je nutná i dovednost řešit kritické situace, například zvládnout si poradit, když se nečekaně napiju vody, umět se zanořit, zvládat změnu polohy na vodě ze zad na břicho a mnoho dalšího. 

Také vědět, jak reagovat, pokud vás např. mořské proudy začínají unášet od břehu – nepanikařit, neplavat zpět, ale plavat podél břehu, kde proud není tak silný. A nepřeceňovat se. Nesnažit se zapůsobit na okolí nápady typu, „hele jak přeplavu našíř Orlík“ nebo „já zásadně plavu na moři k bójkám a zpět“.

Naučte se znát své limity, dobře plavat, řešit krizové situace a i plavání na otevřeném moři si užijete beze strachu

Chcete našim čtenářům, plavcům i neplavcům, vzkázat ještě něco?

Správné plavání není žádné raketové inženýrství. Stačí vám mít správné informace a pak je jen opakovat pravidelně dokola. Nestyďte se využít služeb zkušeného a certifikovaného trenéra, během jedné lekce se mnohdy dozvíte opravdu hodně nového! 

Plavání je také skvělá sportovní aktivita pro vytížené lidi. Pokud se věnujete například volejbalu nebo fotbalu, musíte sehnat spoustu dalších lidí ve stejném čase a prostoru, což například s rodinným životem jde těžko skloubit. Plavat ale můžete jít kdykoliv a kdekoliv se vám to hodí, bazény jsou všude po světě. 

Pokud budu citovat své klienty: „Plavání je super, protože nikdo na vás nevidí, vy neřešíte ostatní lidi, jste celý trénink pod vodou, kde není velký hluk a křik, netaháte s sebou tašku plnou propocených věcí a můžete jít třeba jen na dvacet minut“

Já jen za sebe dodám, že aby vám toto všechno vydrželo a opravdu vás to těšilo, je důležité mít, jak praví naše motto, Radost z plavání.

Chcete se naučit plavat, osvojit si nový plavecký způsob, získat ve vodě jistotu nebo se konečně se zbavit fobie z dětství? Kontaktujte Tomáše či jiného z trenérů plavání na refcoach a domluvte si svou první lekci.

Chcete začít sportovat? Najděte trenéra a dejte stop výmluvám.

Najít trenéra
Odebírejte náš newsletter!

Zadejte vaší e-mailovou adresu a my vás budeme průběžně informovat o novinkách ze světa refcoach.