7 benefitů: Proč je sauna vhodná pro sportovce?

 

7 benefitů: Proč je sauna vhodná pro sportovce?

29. 9. 2022 143×
Zdraví, Tipy na sportování

Dnes se od našich typických článků a rozhovorů o aktivním sportování přesuneme ke stejně důležitému a často opomíjenému tématu – k odpočinku. Podíváme se, jaké benefity má sauna pro sportovce a jak se zdravě saunovat.

7 benefitů sauny pro sportovce

Sauna si po celém světě získala popularitu svou schopností pomoci nám relaxovat a zbavit se stresu. Kromě toho pomáhá také s uvolněním svalů a zklidněním mysli. To ale zdaleka není všechno. 

Jaké benefity vám přinese pravidelné saunování?

  • Úleva od bolestí
  • Zvýšení vytrvalosti
  • Kompletní relaxace
  • Zotavení a růst svalů
  • Zklidnění před závodem
  • Nastartování metabolismu
  • Podpora lymfatického systému
Sauna pro sportovce
Odpočinek je pro sportovce stejně důležitý, jako trénink

Úleva od bolestí

Trpíte bolestmi zad? Kromě protahování, cíleného posilování a masáží vám může pomoci i suché teplo ze sauny. Svaly a vazy se teplem uvolní a umožní tak lepší cirkulaci krve, což má za následek uvolnění svalů a zmírnění bolestí.

Zvýšený oběh může mít pozitivní vliv také na bolest kloubů, problémy s pohyblivostí a artritidou. Do celého těla se dostává více kyslíku a svaly mají lepší podmínky pro regeneraci.

Sauna pro zvýšení vytrvalosti

Podle studie z roku 2007, která byla provedena na mužských dálkových běžcích, pravidelné saunování podporuje vytrvalost. U běžců došlo k prodloužení času do vyčerpání o 32 %. Zlepšení výkonu je pravděpodobně dáno zvýšením objemu krve a lepší toleranci těla na teplo.

Relaxace

Odpočinek je – nejen – pro vrcholový sport stejně důležitý, jako samotný trénink. Aby mělo vaše tělo sílu trénovat, potřebuje regenerovat. K tomu skvěle slouží sauna, jen je třeba k saunování přistupovat správně. Tipy najdete na konci článku.

Sauna a sport

Sauna pro zotavení a růst svalů

V sauně dostanete tělo do stresu, se kterým se musí vypořádat. Vědecké výzkumy ukazují, že tepelný šok stimuluje bílkoviny a růstový hormon. Proto sauna po tréninku pomáhá rychlejšímu nárůstu svalové hmoty.

Kromě toho teplo ze sauny zvyšuje prokrvení narušených svalů a pomáhá tak k rychlejší regeneraci. Po náročném tréninku se proto sauna opravdu hodí. 

Zklidnění mysli před závodem

Zaregistrovali jste se na maraton, tvrdě trénujete, ale nemůžete se zbavit stresu, že to nezvládnete? Sauna je skvělý pomocník i při zvládání stresu před závodem. Snažte se v sauně vnímat jen sami sebe, meditovat a na závod úplně zapomenout.

Nastartování metabolismu

Sezení sauně rozpálené na 90 °C vám pomůže nastartovat metabolismus. Vaše tělo nutíte pracovat, protože se musí snažit zchladit na přirozenou teplotu. Samotná sauna nedokáže nahradit kardio nebo silový trénink, kombinace ale může pomoci rychlejšímu hubnutí.

Podpora lymfatického systému

Funkční lymfatický systém pomáhá s odvodněním a zbavováním se toxinů. Právě zvýšená teplota těla v sauně a následné pocení jej aktivuje. Optimální funkci lymfatického systému můžete v sauně podpořit také masážemi.

Ledová sprcha
Po sauně nezapomeňte také na ledovou sprchu

Jak se správně saunovat

Zlákala vás možnost zlepšení sportovního výkonu díky sauně nebo si jen chcete užít příjemný relax? Aby sauna fungovala, jak má, je třeba k saunování přistupovat správně. Jak na to?

  1. Před prvním vstupem do sauny se vždy osprchujte a osušte.
  2. V sauně si sedněte nebo lehněte na prostěradlo či suchý ručník. Výhodou ležení je rovnoměrná teplota pro celé tělo.
  3. Interval v sauně si nastavte tak, jak je vám příjemné. Oblíbených je 15 minut, které si snadno změříte na přesýpacích hodinách.
  4. Po odchodu ze sauny se osprchujte vlažnou vodou od potu. Teprve poté se zchlaďte ve speciálním bazénku, vědrem s ledovou vodou nebo ve sprše.
  5. Po ochlazení v bazénku se pro jistotu ještě jednou osprchujte – ne každý návštěvník veřejné sauny je poctivý a před vstupem se sprchuje.
  6. Minimálně stejně dlouhou dobu, jako jste strávili v sauně odpočívejte na lehátku. Můžete si číst, poslouchat hudbu nebo jen relaxovat.
  7. Rituál opakujte minimálně dvakrát, maximálně čtyřikrát – delší saunování by organismus příliš vyčerpávalo.
Sauna a odpočinek
Odpočinek po prohřátí by měl být alespoň tak dlouhý, jako samotné saunování

Tipy na závěr: Sauna bez faux pas

  • Před saunováním i v průběhu je vhodné doplňovat tekutiny – vsaďte na vodu nebo bylinné čaje
  • Do sauny se z důvodu udržení správné vlhkosti a hygieny chodí bez plavek
  • V sauně nemluvte, v případě nutnosti pouze šeptem, abyste nerušili ostatní
  • Masážní kartáče používejte pouze v soukromé sauně, nikoliv mezi lidmi
  • Teplotu zvyšujte postupně, ale nechoďte z teplejší sauny do chladnější
  • Do sauny nechoďte nemocní či nachlazení a návštěvu raději odložte

Dbáte při tréninku na kvalitní odpočinek? Kromě sauny, meditace či masáží je dobrou volbou i aktivní odpočinek, například jednodušší lekce jógy nebo plavání.

Naučte se jakýkoliv sport s tím správným trenérem!

Vybrat trenéra
Odebírejte náš newsletter!

Zadejte vaší e-mailovou adresu a my vás budeme průběžně informovat o novinkách ze světa refcoach.